Reisdag 12 en 13 naar Yosemite en Monterey - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Leen en Dieter Hassent - WaarBenJij.nu Reisdag 12 en 13 naar Yosemite en Monterey - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Leen en Dieter Hassent - WaarBenJij.nu

Reisdag 12 en 13 naar Yosemite en Monterey

Door: LeenDieter

Blijf op de hoogte en volg Leen en Dieter

13 Mei 2012 | Verenigde Staten, Monterey

Wederom twee reisverslagen in één. In het Yosemity park hadden we geen internet en zelfs geen bereik met de mobiele telefoon dus hadden we een rustig avondje. Dat kwam goed uit want we hadden onszelf een upgrade van de kamer kado gedaan. Voor 'slechts' 20 dollar extra hadden we een balkon met uitzicht op de (snel stromende) rivier, een bubbelbad, haardvuur (lekker bij 32 graden...) en een complete keuken.

De dag begonnen in Visalia, vroeg opgestaan zoals elke morgen, ontbijtje naar binnen gewerkt en snel op de motor. Eerst nog even tanken want daar was s'avonds niet van gekomen. Het laatste wat je wil is 30 mijl van de bewoonde wereld zonder benzine komen te staan. Zeker in de gillende hitte. In dit land is er gewoon nergens schaduw te vinden. De zon staat hier veel rechter op de aarde en dat merk je goed.

Daarna naar Sequoia National Forest gereden. De vertraging wegens wegwerkzaamheden bleek erg mee te vallen en duurde slechts 20 minuten. Het Sequoia Forest is geweldig mooi om doorheen te rijden. Wederom talloze bochten over schitterend asfalt en hele, héle grote bomen. De grootste Sequoia heeft een diameter van zo'n 10 meter. Daar kun je een auto in draaien! Van daaruit door gereden naar Kings Canyon en toen via Fresno richting Yosemity National Forest. De lunch deze keer genuttigd bij een ranzig benzine station in witte plastic kuipstoeltjes, maar bij gebrek aan beter en met honger merk je daar niets van.

Vandaag hebben we de woestijn definief achter ons gelaten, waar we nu zijn is het veel groener en daardoor ook vochtiger (of is het andersom?). Dat merk je goed aan het zweten en dien ten gevolge een zere kont op de motor. Daar hadden we tot vandaag, in de droge hitte van de woestijn, nog geen last van gehad. Aan de andere kant veranderd de natuur hierdoor 180 graden.

Sequoia en Yosemity zijn erg groen en ruig, veel grote bomen, snelstromende rivieren en watervallen. We hebben vandaag redelijk de tijd genomen om te stoppen en foto's te maken ondanks dat het heel vrij lange rit was. Uiteindelijk kwamen we om 16:15 u bij het hotel aan. Hier gelukkig geen sixpack-sportschool-figuren dus een heerlijk duik in het zwembad genomen. Zomaar 10 minuutjes, maar het koelt heerlijk af.

Echt spannende dingen hebben we vandaag niet beleeft, enkel dan dat er een automobilist in de bergen meer naar het uitzicht aan het kijken was dan naar de weg, waardoor ie bijna een zilveren Harley op z'n motorkap had, maar ook dat liep gelukkig met een sisser af. Inmiddels hebben we er ruim 2500 mijl op zitten, dus de 3000 (4800km) gaan we minimaal halen.

Vanaf morgen wordt het koeler omdat we naar de kust gaan rijden. We verwachten een wat saaie rit in vergelijking met de afgelopen 11 dagen, maar misschien valt het mee. Het is 'slechts' 300km en dat moet in een uurtje of 4 te doen zijn over die wegen. Rond de middag verwachten we in Monterey te zijn, een vissersdorp/stad aan de kust dan hebben we tijd genoeg om naar het Seaquarium te gaan.

Zondag 13mei.
Het was heerlijk koel toen we deze ochtend wegreden, niet zo best geslapen helaas, maar dat kan een keer gebeuren.
Hoe dichter we bij de kust kwamen hoe slechter het weer werd. Veel wind en zelfs nog een paar spetters regen. Rond twaalf uur zijn we in Monterey aangekomen. Gelukkig konden we al inchecken zodat we direct naar de kamer konden.

Even opgefrist en toen op naar het Sequarium. Parkeren had nog al wat voeten in de aarde. Het waterpas hebben ze in Monterey nog niet uitgevonden en de wegen hier gaan alle kanten op. Daarnaast was het Seaquarium op het uiterste puntje van toeristisch Monterey en ook nog op zondag. Veel slechter kon het dus niet. Na wat stress uituindelijk toch een mooi parkeer plekje gevonden, parkeerticket getrokken en dan... doet iedereen 'm achter de voorruit, maar dat is bij een motorfiets wat lastig. Het stikt hier ook van de parkeerwachten dus uiteindelijk maar met plakband achter de kuipruit geplakt in de hoop dat niemand 'm 'recycled' als wij uit het zicht zijn.
Maar ook hier geen probleem, bij terugkomst was alles nog in originele staat.

Het Seaquarium was leuk, maar te duur voor wat je er voor krijgt, we hebben er een uurtje of twee rond gelopen en toen zijn we weer weg gegaan. Nog even over de boulevard en toen terug naar het hotel, waar we nu uitgeblust op bed liggen.

Morgen maar eens een keertje uitslapen en na de spits vertrekken, waarschijnlijk kunnen we dan lekker ontspannen over Highway 1 langs de kust naar het zuiden.